همه ما دوست داریم که در خانه های زیبا زندگی کنیم و دکوراسیون قدیمی آن را به هر نحوی شده تغییر دهیم. یکی از این تغییرات می تواند در حیطه دیوارهای خانه باشد.
روش قدیمی روکش کردن دیوار ها به وسیله گچ امروزه دیگر طرفداران زیادی ندارد، هرچند هنوز هم به عنوان یک مهم دیوار خانه ها گچ کاری می شود ولی در صورتی که شخص مایل به خرج کردن هزینه ی بیشتری باشد می تواند جایگزین بهتری برای گچ به کار ببرد.

یکی از بهترین روکش ها کاغذ دیواری می باشد، اما سوالی که در حال حاضر ممکن است ذهن شما را مشغول کرده باشد این است که کاغذ دیواری چیست؟

کاغذ دیواری نوعی از روکش جهت پوشاندن سطح دیوارها می باشد که در طرح ها و مدل های متنوعی طراحی و ساخته می شود و در چهار نوع چاپ مسطح، کلیشه ای، سیلک اسکرین و چاپ دورانی تولید می شود.

کاغذ دیواری را میتوان به صورت رولی و یا متری خریداری کرد که با استفاده از چسب مخصوص کاغذ دیواری آنرا به دیوار می چسبانند.

در صورتی که شما خود می توانید کاغذ دیواری را به بهترین نحو ممکن، به طریقی که هوا زیر آن باقی نماند نصب کنید که خیلی خوب است ولی در صورتی که نمی توانید و یا احتمال می دهید که این کار شما باعث آسیب رساندن به دیوار و در نهایت زیبا نشدن نصب کاغذ دیواری شود باید نصب کاغذ دیواری را به افراد حرفه ای در این زمینه بسپارید.

کاغذ دیواری در صورتی که به صورت حرفه ای و تخصصی نصب نشود و در زیر آن هوا باقی بماند ظاهر زیبایی پیدا نخواهد کرد و همین امر موجب می شود شما از نصب کاغذ دیواری نتیجه برعکس بگیرید.
همچنین در صورت نصب غیر اصولی کاغذ دیواری ممکن است پس از مدتی کاغذ دیواری از بستر خود جدا شده و به دلیل اینکه با چسب به گچ دیوار چسبیده است بخشی از گچ کاری خانه را نیز با خود تخریب کند.
اینجاست که لزوم کمک گرفتن از یک فرد متخصص نصب کاغذ دیواری به چشم خواهد آمد.

انواع مدل های کاغذ دیواری :

  • کاغذ دیواری های Damask : کاغذ دیواری هایی هستند با طرح های مواج و کلاسیک
  • کاغذ دیواری های Floral : این کاغذ دیواری ها دارای طرح های گل و بوته و طرح های انتزاعی می باشند.
  • کاغذ دیواری های Geometric Patterns : این نوع از کاغذ دیواری دارای طرح های هندسی می باشد.
  • کاغذ دیواری های Illastrations : این کاغذ دیواری دارای نقوشی تصویری و پوستر مانند است.
  • کاغذ دیواری های Motif : کاغذ دیواری هایی با زمینه ای خلوت و طرح های تزئینی تکرار شونده کوچک
  • کاغذ دیواری Plain/Texture : کاغذ دیواری های ساده و تک رنگ که اغلب طرحی ساده و یکنواخت دارند.
  • کاغذ دیواری های Striped : کاغذ دیواری با الگوهایی از خطوط پهن و موازی در جهت های افقی و عمودی که با خطای دید می تواند محیط را پهن تر یا مرتفع تر نمایانگر کند.
  • گل رونده : کاغذ دیواری ای با شمایل گل های رونده طبیعی که به صورت های انتزاعی و جذاب تولید شده اند.
  • آبرنگی : مدلی از کاغذ دیواری هاست که در آن طرح ها به صورت آبرنگی و نقاشی کشیده شده است.
  • اسپرت : این نوع کاغذ دیواری دارای طرح های خاص و اسپرت با الگو های هندسی می باشد.
انواع کاغذ دیواری

نکاتی برای خرید مناسب در زمینه ی کاغذ دیواری

در ابتدا انتخاب کاغذ بیشتر بستگی به این دارد افرادی که از آن استفاده می کنند چه گروه سنی هستند و چه فعالیتی دارند و یا برای حضور در آن فضا چه هدفی دارند.
به طور مثال اگر برای اتاق خواب استفاده شود باید توجه کرد که این اتاق برای استراحت و انجام کارهای شخصی و با توجه به گروه سنی فرد استفاده کنند.

  • برای اتاق نشیمن میتوان از رنگهای گرم استفاده کرد برا یخودمانی و کوچک نشان دادن فضا میتوان از طرح های شلوغ در این فضا استفاده کرد.
  • برای فضای پذیرایی میتوان از طرح های عمودی برای حسن شکوه و طرح های افقی برای بزرگ جلوه دادن فضا استفاده کرد.

در اینجا باید متذکر شوم برای خرید کاغذ دیواری باید به جنس آن و مقاومت آن در برابر ضربه و قابل شستشو بودن آن برای مکان های مورد نظر توجه کرد.

دلایل انتخاب کاغذ دیواری

  1. سهولت و سرعت اجرا
  2. طرح ها و رنگهای مختلف که میتوان آن ها را به راحتی با سایر وسایل موجود ست کرد.
  3. نداشتن مشکلاتی از قبیل بوی رنگ و … که در پوشش های دیگر وجود دارد
  4. قابل شستشو بودن آن
  5. مقاوم بودن آن در فضا های پر رفت و امد
  6. قابلیت اجرا طرح های خاص برای فضاهای خاص و سفارشی
  7. قیمت مناسب در عین تنوع فراوان نسبت به دیوارپوش های دیگر

نکات طلایی انتخاب کاغذ دیواری پذیرایی

در این مطلب قصد داریم نکاتی مهم را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین طرح و رنگ کاغذ دیواری را برای پذیرایی خانه انتخاب کنید. اولین موردی که بایستی بدان توجه کنید، توجه به رنگ سایر وسایل منزل است.

  • هماهنگ بودن رنگ کاغذ دیواری با سایر وسایل منزل زیبایی خانه ی شما را دو چندان می کند.
  • چنان چه شما فردی با روحیه ی تنوع طلبانه هستید بهتر است طرح های خاص و شلوغ را انتخاب نکنید و به سراغ طرح های ساده تر که از مد نمی افتند بروید. زیرا طرح های خاص سریع تر از بقیه ی طرح ها می تواند شما را خسته کند و وادار به تغییر مدل و رنگ کاغذ دیواری پذیرایی کند.
  • گزینه ی بهتری که ما به شما پیشنهاد می کنیم انتخاب ترکیبی از کاغذ دیواری های ساده و طرح دار است، شما می توانید بخش هایی از خانه ؛ عموما پشت میز تلویزیون و یا کنج ها را طرح دار انتخاب کرده و برای دیوارهای اصلی از طرح های ساده استفاده کنید.
  • کاغذ دیواری با طرح های عمودی و راه راه باعث می شود دیوار بلندتر و سقف مرتفع تر به نظر برسد.
  • کاغذ دیواری پذیرایی با خطوط شکسته یا نقوش تیز و هندسی انرژی، هیجان و پویایی فضا را بیشتر می کند.
  • برای اینکه دکوراسیون پذیرایی شما دارای فضایی آرام باشد، طرح کاغذ دیواری باید کوچک و کمرنگ باشد و رنگ ملایم آن فضا را آرامش ببخشد.
  • طرح های افقی در کاغذ دیواری باعث می شود با خطای دید در پهن شدن دیوار ،فضا وسیع تر و بزرگتر به نظر برسد. سقف در این حالت کوتاه تر دیده می شود.
  • استفاده از رنگ های گرم در کاغذدیواری پذیرایی باعث می شود فضای ایجاد شده صمیمیت و دلنشینی بیشتری داشته باشد و در مهمانی، افراد رابطه بهتری با هم داشته باشند.
  • رنگ هایی مانند سبز و آبی باعث حس تازگی و خنکی در دکوراسیون پذیرایی می شود. در فضاهای کوچک از رنگ های روشن استفاده کنید تا گرفتگی و تنگ شدن پذیرایی بوجود نیاید.
  • یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام انتخاب طرح کاغذ دیواری باید به آن توجه نمایید هماهنگی کاغذ دیواری پذیرایی با کفپوش است. اگر کفپوش پذیرایی شما ساده است بهتر است از کاغذ دیواری ها با طرح گلدار و شلوغ استفاده کنید. اگر کفپوش پذیرایی شما طرح دار و شلوغ است انتخاب کاغذ دیواری ها با طرح ساده برای منزل شما می تواند بهترین ایده باشد.

انتخاب رنگ کاغذ دیواری اتاق ها

کاغذ دیواری هایی که انتخاب می کنید می تواند فضایتان را بزرگتر، گرم تر وروشن تر کند و حتی می تواند المان های غیر جذاب را پوشش دهد.

  • رنگ کاغذ دیواری می تواند مود و فضای احساسی اتاق را مشخص کند. برای اینکه فضای اتاق بزگتر به نظر برسد و سقف شما بلندتر، کاغذ دیواری با با رنگ های سرد مثل سبز ،آبی یا بنفش انتخاب کنید.
    رنگ های ملایم سرد باعث آرامش خاطر می شوند. در حالی که رنگ هایی که به شدت سرد هستند خیلی دراماتیک می باشند.
  • کاغذ دیواری هایی با رنگ گرم مثل قرمز، زرد و پرتقالی باعث می شود افراد واقعا احساس کنند که فضا گرم و خوشایند است.
    این رنگها در مکان های سرد طرفدار زیادی دارند و همینطور در اتاق های شمالی این رنگ ها از کاغذ دیواری ها انتخاب بسیار خوبی هستند. هرچه قدر رنگ کاغذ دیواری ها پر رنگ تر باشد باعث می شود اتاق هیجان بیشتری را به شما منتقل کند.
  • تناسب میزان نور ورنگ کاغذ دیواری اتاق ها در اتاق های شمالی یا راهروی حال تاریک یا فضاهای بدون پنجره دنبال کاغذ دیواری هایی بگردید که نور را در داخل اتاق منعکس کند.
    مانند الگوهایی با رنگ روشن و کاغذ دیواری هایی با رنگ روشن و کاغذ دیواری هایی با رنگ متالیک. همچنین طرح هایی با طرح صاف تر را نیز در نظر داشته باشید که بیشترین میزان نور را منعکس می کنند و فضا را روشنتر جلوه می دهند.
  • کاغذ دیواری هایی با رنگ تیره نور را می بلعند و باعث می شود که دیوارها به هم نزدیکتر به نظر بیایند و در نهایت باعث کوچک به نظر رسیدن اتاق می شود.
  • کاغذ دیواری هایی با طرح زیاد نیز باعث تیره به نظر رسیدن دیوار می شود.

برای رنگ کاغذ دیواری راه پله و راهرو چه طرح و رنگ هایی مناسب تر هستند؟

برای دیوارهای راه پله و راهرو به دلیل شکستگی فراوان کاغذدیواری طرح دار اصلا پیشنهاد نمی شود و بهتر است از انواع کاغذدیواری ساده و یا راه راه با رنگ های سرد و گرم استفاده کنید.
توجه داشته باشید که بهتر است رنگ دیوار راه پله و راهرو را با توجه به رنگ سایر دیوار قسمت های منزل خود انتخاب نمایید.

انواع رنگ های رایج و مناسب برای رنگ و کاغذ دیواری مناسب راهرو و راه پله ها به شرح زیر می باشند و شما می توانید در صورت تمایل از این رنگ های زیبا برای انتخاب کاغذدیواری این بخش از ساختمان استفاده نمایید.

نکات مهم نصب کاغذ دیواری

بهتر است برای نصب کاغذ دیواری از نصابی حرفه ای کمک بگیرید و حتما این نکات را در زمان نصب جدی بگیربد :

  1. بعد از چسباندن کاغذ دیواری بر روی دیوار به کمک یک کاردک باید بر روی آن کشیده شود تا چسب های اضافی از زیر آن خارج شود.
  2. کاغذ دیواری های طرح دار باید طوری چسبانده شوند که طرح به صورت کامل مشخص باشد. حتی میلی مترها هم در زمان نصب کاغذ دیواری مهم می‌شوند.
  3. حباب هایی که بعد از چسباندن زیر کاغذ دیواری ایجاد می شود با گذشت حدودا 2 هفته از بین می رود فقط نباید به حباب ها دست بزنید زیرا گاهی باعث پارگی کاغذ دیواری می شود،‌ این حباب ها معمولا در هوای گرم زودتر از بین می روند.
  4. نصب کاغذ دیواری معمولا بر روی سطوح صاف انجام می گردد، اما اگر آن سطح دارای ترک یا سوراخ باشد ابتدا باید زیرسازی انجام شود و بعد کاغذ دیواری نصب شود
  5. در فضایی مثل آشپزخانه اگر تمایل به نصب کاغذ دیواری داشته باشید،‌ قبل از نصب باید تمامی شیارهای موجود در فضای دیوار را پر کنید تا سطح صاف و یکدست ایجاد شود و سپس به نصب کاغذ دیواری بپردازید.
  6. نکته آخر اینکه در هنگام جدا کردن و کندن کاغذ دیواری ها حتما توجه داشته باشید که این کار نیاز به مهارت دارد و بهتر است از آب و کاردک برای جداسازی آن ها استفاده کنید تا به سطح دیوارتان آسیبی وارد نشود.

چگونگی تمیز کردن کاغذ دیواری

برای تمیز کردن و شست و شوی کاغذ دیواری ها توجه داشته باشید که کاغذ دیواری تان حتما قابل شست و شو باشد.
در ابتدا باید غبار روی دیوار را با استفاده از پارچه ای خشک بزدایید و مقداری محلول شستشوی بدون رنگ (صابون یا محلول مایع) حل کنید. می توانید محلول آماده شده را در بطری اسپری بریزید و یا در ظرف بریزید.
ابتدا بخش کوچکی از کاغذ دیواری را با محلول تست نمایید تا از مقاومت کاغذ دیواری نسبت به محلول مطمئن شوید و بعد اگر اسپری دارید مقداری به دیوار اسپری کنید و یا اسفنج تمیز را آغشته به محلول کنید و روی دیوار بکشید و بعد از تمیز کردن دیوار با محلول با یک دستمال مرطوب سطح دیوار را خشک نمایید.

خلاصه مقاله همه چيز در مورد كاغذ ديواري

کاغذ دیواری از جمله عناصر مهم در دکوراسیون داخلی است که برای پوشاندن دیوارها استفاده می شود.
به دلایل مختلفی از جمله نصب آسان، تنوع بالای طرح، رنگ و قیمت پر مصرف ترین دیوارپوش در دکوراسیون داخلی می باشد.
از دیرباز در زندگی بشر نقش داشته و امروزه جزء جدایی ناپذیر در دکوراسیون محسوب می شود.
از دیگر ویژگی های کاغذ دیواری می توان نصب آسان آن را نام برد. تنوع بالا در طرح سبب شده است که طرفداران بیشتری نسبت به نقاشی داشته باشد.
تنوع بالا در طرح و رنگ این دیوارپوش باعث می شود که بتوان از آن برای تمام سبک های دکوراسیون داخلی و تمامی فضاهای مختلف از نظر اندازه و کاربرد از آن استفاده شود.

این دیوارپوش می تواند علاوه بر پوشش دیوار تمامی سلایق، سن، جنسیت، کاربرد، سطح مالی افراد را نیز پوشش دهد.
کاغذ دیواری از جمله مهمترین متریال در بحث دکوراسیون داخلی می باشد
کاغذ دیواری انواع مختلفی دارد که از جهات مختلف دسته بندی می شود
کاغذ دیواری از نظر مکان به اتاق خراب ، پذیرایی ، سقف ، اتاق کودک ، آشپزخانه و راهرو تقسیم می شود.

کاغذ دیواری از نظر جنس انواع مختلفی دارد:

مانند کاغذ دیواری های سلولزی، نان وون، کاغذ دیواری پاوچه ای، پی وی سی و …

از نظر طرح هم بسیار متنوع است:

کاغذ دیواری های یا طرح داماسک، انواع گل و …

کاغذ دیواری از نظر سایز هم دسته بندی متنوع دارد:

عرض ٧٠ سانت ، یک متر ، نیم متر و …

برای خرید و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *