رنگ شناسی

زمانی که در مورد رنگ در دکوراسیون داخلی صحبت می کنیم، باید بدانیم که رنگ ها به طور تصادفی مورد استفاده قرار نمی گیرند. در دید اول ممکن است فکر کنیم انتخاب رنگ ها برای مثال اتاق نشیمن، یا برای کل خانه ساده است، زیرا ما آنچه را که دوست داریم، انتخاب می کنیم.

رنگ شناسی دکوراسیون

در بسیاری موارد، نتایج بسیار خوب هستند، اما در برخی موارد، اگر شما چیزی درباره رنگ ها نمی دانید که چه ترکیباتی برای سبک منزل شما عالی به نظر می‌رسند، نتایج آن ممکن است هیچ چیز مشترکی با ظاهر حرفه ای نداشته باشد…

رنگ در دكوراسيون داخلی

زیبایی فضای اطرافتان به طرز شگفت ‌انگیزی به رنگ‌ های مورد استفاده بستگی دارد. شاید فکر می کنید که اجزای مختلف دکوراسیون، مثل کاغذ دیواری، پرده یا قفسه ‌های زیبا و مجلل هستند که خانه‌ تان را زیبا و دلگشا می ‌کنند؛ اما در اصل این ‌طور نیست.

اگر به مطالعات و پژوهش‌ های علمی اعتماد دارید، باید بدانید که آنچه شما را جذب دکوراسیون می ‌کند «رنگ» است. انتخابِ رنگ مناسب، یکی از جنبه‌ های مهم دکوراسیون داخلی می باشد.

رنگ‌ ها تاثیر زیادی بر محیط و روحیه اشخاص حاضر در آن دارد.  از این اثرگذاری می توانید به نفع خودتان استفاده کنید.

حتی اگر می‌ خواهید طراحی دکوراسیون منزتان خود را به متخصص این کار بسپارید، باز هم بهتر است خودتان نیز دانشی در مورد رنگ‌ ها و تاثیرشان بر محیط داشته باشید. با  کیادکور همراه باشید.

رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ در دکوراسیون داخلی

دسته‌‌بندی رنگ‌ها

معمولاً رنگ ‌ها به دو دسته تقسیم می ‌شوند:

رنگ ‌های گرم

رنگ‌ های سرد.

رنگ‌ هایی مانند قرمز، نارنجی و زرد که به فضا انرژی می ‌بخشند، رنگ ‌های گرم محسوب می‌شوند.

رنگ ‌هایی مانند آبی، سبز و بنفش که فضا را سرشار از آرامش می ‌سازند، رنگ ‌های سرد به حساب می‌ آیند.

در انتخاب رنگ دکوراسیون منزل، هدف خود را به خاطر بسپارید و مشخص سازید.

اگر می ‌خواهید فضایی سرشار از انرژی و نشاط داشته باشید، بهتر است رنگ‌ های گرم را انتخاب نمایید.

اگر می‌ خواهید فضایی برای استراحت طراحی کنید، رنگ ‌های سرد، گزینه‌ های بسیار مناسب ‌تری خواهند بود.

روانشناسی رنگ‌ها

رنگ، زبانی بصری است که در سراسر دنیا واحد به شمار می رود.
اگر می ‌خواهید با استفاده از دکوراسیون داخلی ‌تان، پیام خاصی را منتقل کنید، باید از رنگ ‌ها استفاده کنید.
استفاده از رنگ‌ ها، یکی از ساده‌ ترین و اساسی‌ ترین روش ‌ها برای تغییر فضای اطراف به شمار می ‌رود.
حتماً می ‌دانید که رنگ‌ ها بر روان انسان نیز تاثیر می‌ گذارند؛ زیرا  هر رنگی باعث برانگیختنِ احساس خاصی می ‌شود؛ اما جالب است بدانید که رنگ ‌ها حتی بر جسم شما نیز تاثیر می‌ گذارند…
این موضوع حقیقت دارد! مطالعات زیادی در زمینۀ تاثیراتِ روان ‌شناختی و فیزیولوژیکی رنگ‌ ها صورت گرفته است.
رنگ ‌ها بر احساسات و حتی روند تفکر ما نیز تاثیر می‌ گذارند.
هنگام انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی، باید به عوامل بسیاری توجه داشته باشید و بسیار است اگر روانشناسی رنگ‌ ها و تاثیرات آن ‌ها را بدانید.
رنگ می تواند حال و هوای فضا را تعیین کند. معمولاً، از آن به همین منظور استفاده می ‌شود؛ برای نمونه، رنگ‌ سفید یا رنگ آبی یا سبز روشن، فضا را آرام و دلنشین می‌کند.
امکان ندارد بیمارستانی با دیوارهای قرمز یا زرد پیدا کنید!

روان شناسی رنگ ها و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی

قرمز:

رنگ قرمز یکی از رنگ هایی است که اکثر افراد ارتباط زیادی با آن برقرار می کنند و واکنش شدیدی نسبت به آن نشان می دهند. احساساتی نظیر قدرت، رشادت، تخطی، بر انگیختگی جنسی و هیجان به آن نسبت داده می شود.
قرمز ضربان قلب را افزایش داده و میزان انرژی را بالا می برد و فقط هاله هایی از رنگ قرمز بر روی هر چیزی می تواند توجه بیننده را به آخود جلب نماید.
چه علامت خطر، چه روز ولنتاین، در هر حال قرمز آنجاست تا حواس شما را به خود جلب نماید و چشمانتان را خیره سازد.

نارنجی:

رنگ نارنجی هم می تواند واکنش های جدی را برانگیزد. افراد در برابر نارنجی دو واکنش نشان می دهند:
یا عاشق آن می شوند یا از آن متنفر می گردند. نارنجی اصولا با زرق و برق، اشتعال، توانایی، انرژی، گرما، و آسایش در ارتباط می باشد.

زرد:

رنگ زرد،  رنگ خوشحالی، شادی، خرسندی، و سعادتمندی است. مردم معمولا با مشاهده این رنگ اشتیاق، وجد و سرور، انرژی، خوش بینی، نیک اندیشی، و شور را تجربه می کنند.
برخی از ترکیبات و سایه های زرد می توانند فرد را از نظر ذهنی تحریک کرده و خلاقیت او را افزایش بدهند، از طرفی برخی از ترکیب‌های زرد نیز وجود دارند که ممکن است سبب ایجاد ترس، وحشت، اضطراب، و نگرانی گردند.

سبز:

رنگ سبز بیشتر برای به تصویر کشیدن عناصر سمبلیک مورد استفاده قرار می گیرد و بعد از آبی دومین رنگ پر طرفدار در میان افراد است.
سایه های طبیعی سبز حس تازگی، طراوت، نو شدن، تعادل، آرامش، و تسکین را به افراد القا می کنند. ترکیب نادرست سبز ممکن است احساساتی نظیر بیحالی و ناخوشی، را در فرد ایجاد کند.
به طور کلی سبز معمولاً نماد مفاهیمی نظیر: صلح، خوش شانسی، و باروری و حاصل خیزی است.

آبی:

رنگ آبی در بین رنگ ها، اکثر مردم معتقدند که آبی بهترین رنگ است! شاید به این خاطر باشد که مشاهده این رنگ سبب ایجاد هورمون های شیمیایی خاصی در بدن میکند که آرامش را ارتقا می بخشد.
آبی معمولا با احساساتی نظیر: اعتماد، اطمینان، صداقت، وفاداری، منطق، آرامش، سکون و سکوت، و توجه و تمرکز همراه می باشد.
باید توجه داشت که برخی از ترکیبات رنگ آبی اثرات پویاتری دارند و برخی از آنها سردتر و دور از دسترس می نمایند. در برخی پژوهش‌ها اثبات شده که آبی توانایی کارمندان و ورزشکاران را افزایش می دهد.

بنفش:

رنگ بنفش معمولا حد تعادلی بین انرژی و هیجان قرمز و آرامش و سکون آبی ایجاد می کند. گاهی برخی از سایه روشن های بنفش ذهن افراد را درگیر می کند و آنها را مضطرب کرده و از آنها افراد درون گرای افراطی می سازد و از این رو به سوی کسب عرفان، معرفت و دانش پیش می روند.

مشکی:

رنگ مشکی یک رنگ کاملا قدرتمند است و با خود سلطه طلبی و قدرتمندی را به ذهن القا می نماید. در برخی از فرهنگ ها این رنگ افراد را به یاد از دست دادن جان نزدکانشان می اندازد.

قهوه ای:

رنگ قهوه ای احساس سادگی، طبیعی بودن، ثبات، استحکام، استواری، و پایداری را ایجاد می کند. مردم معمولا به رنگ قهوه ای اطمینان دارند و به آن اعتماد می‌کنند.

در زندگی روزمره با رنگ های بسیار زیاد دیگری نیز برخورد می کنیم و این موارد تنها چند نمونه از رنگ های اصلی بودند. رنگ ها را می توان نسبت به میزان اشباع شدگی (به این معنی که یک رنگ تا چه حد تیره -پر رنگ- و یا روشن-کمرنگ- هستند) و همین طور شفافیت (به این معنا که چه مقدار مات و براق هستند) نیز به گروه های مختلفی تقسیم کنیم.

کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی

روان شناسی رنگها می تواند فاکتور مهمی در فضای داخلی و هم در فضای خارجی خانه ها به شمار رود. به عنوان نمونه اگر قصد فروش خانه خود را دارید یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای جذب مشتری بیشتری انجام دهید رنگ کردن آن است.

رنگ سفید از گزینه هایی است که با انتخاب آن می توانید امید بیشتری به سریعتر فروش رفتن خانه خود داشته باشید.

ابتدا اجازه دهید در مورد فضای خارجی بحث کنیم. مهم نیست که شما تا چه اندازه عاشق رنگ نارنجی یا بنفش هستید، اما به هیچ وجه برای رنگ کردن نمای خارجی خانه خود از آنها استفاده نکنید.
در زمان فروش هم باید ببینید که خریدار چه رنگی را می پسندد. رنگ نمای خانه های اطراف نیز مهم هستند و رنگ منزل شما باید حتما با آنها هماهنگی داشته باشد.
خانه ای که نمای آن رنگ نامتعارفی داشته باشد در زیبایی کل خانه های محله تاثیر می گذارد و ممکن است زیبایی آن محله را بگیرد.

در این قسمت چند پیشنهاد برای رنگ نما ارائه می گردد: سفید استخوانی، آبی، کرم، بژ، سبز، زرد.

در انتخاب رنگ در و پنجره باید دقت کنید. اگر بودجه ندارید که کل خانه را رنگ کنید، بهتر است فقط درها و پنجره ها را رنگ کنید. در این میان درب ورودی از سایر بخش ها مهم تر است.
رنگ آن را از میان رنگ های گرم انتخاب کنید که هر کس وارد خانه می شود با دیدن درب ورودی خوش آمد گرمی را احساس کند. آجری، قهوه ای سوخته و آبی و سبز پر رنگ جزء بهترین گزینه ها محسوب می گردند.

در فضای داخلی هم همین مطالب صدق می کنند. رنگ های روشن و خنثی اتاق را روشن تر و بزرگ تر نشان می دهند و مثل همیشه سفید جزء اولین گزینه هاست.
مشاهده رنگ های متنوع در خانه و تاثیر آنها بر روی حالات افراد پیش از انتخاب رنگ برای فضای داخلی خانه حتما به مبحث روانشناسی رنگ ها توجه داشته باشید.

با این کار هم حالت‌های روانی ساکنین خانه تعدیل می گردد و هم هر کس وارد خانه شما می شود احساس صمیمیت بالاتری را از طرف شما دریافت می کند.

در زیر برخی رنگها در دکوراسیون داخلی را بررسی می نماییم.

رنگ سبز در دکوراسیون

رنگ سبز را بهتر است در ترکیب با بنفش و نقره‌ای استفاده کرد. استفاده از رنگ سبز به علت خنثی بودن برای طراحی داخلی فوق‌العاده می باشد. رنگ سبز به دلیل ویژگی آرامش بخشی که دارد، برای اتاق خواب و سرویس‌های بهداشتی بسیار مناسب است.
سبز اگر در کنار طیف بنفش و نقره‌ای قرار بگیرد، زیباتر نمایان می شود. رنگ سبز به علت عدم انعکاس رنگ پوست، در سالن‌های پوست و زیبایی و حتی بوتیک‌ها و فروشگاه‌های لباس استفاده  نمی شود.

رنگ آبی در دکوراسیون

رنگ آبی برای قسمت‌های پذیرش مناسب است و محیطی اداری و متعادل ایجاد می‌کند. آبی به تنهایی به صورت طیف‌ها و سایه‌های متفاوت، محیطی زیبا، آرام، ایده‌آل و آسمانی را ایجاد ‌می کند که برای اتاق‌خواب و سرویس‌های بهداشتی بسیار مناسب است.

رنگ زرد در دکوراسیون

رنگ زرد بهتر است در ترکیب با رنگ‌های دیگر به کار رود. زرد گرم و آفتابی، درخشان، مثبت، گیرا، شادی‌آور، امیدوارکننده، اشتهاآور، الهام‌بخش و نشانه خوش آمدگویی می باشد.
استفاده از رنگ زرد ملایم مانند طلایی در اتاق ناهارخوری باعث تحریک اشتها می شود. رنگ کرم نباتی، شاد و متناسب با روحیات کودکان و نوجوانان است.
این رنگ باعث تقویت حافظه شده و به مطالعه کمک می‌کند. رنگ زرد برای استفاده در مغازه های کوچک هم مناسب می باشد. باید دقت کرد که کاربرد آن به تنهایی باعث ایجاد خشونت می گردد، بنابراین بهتر است در ترکیب با سایر رنگ‌ها استفاده شود.

رنگ قرمز در دکوراسیون

رنگ قرمز نشانه سرور و شادی، شانس، لوکس و جدید بودن، عشق و علاقه است. در استفاده از رنگ قرمز، باید احتیاط کرد.
بهتر است قرمز به صورت پراکنده در جاهای مختلف به کار رود. در دکوراسیون خانه بهتر است از رنگ قرمز در جاهای خاص مورد علاقه استفاده گردد. به این ترتیب آن بخش بیشتر در معرض توجه قرار می گیرد.
استفاده از قرمز در اطراف شومینه، حتی اگر خاموش باشد، نشانگر وجود گرما است.
با استفاده از رنگ قرمز، محیط بسته‌تر شده و حس صمیمیت القا می‌شود. قرمز رنگ مناسبی برای اتاق خواب نیست، چون مقدار تنفس را زیاد کرده و خواب و آرامش را کاهش می دهد.
در مکان های تجاری استفاده از مبلمان چرم قرمز در یک فضای کاملا سفید همراه با آویزهای قرمز به حدی جذاب است که هر کس را وادار به نشستن می کند. از قرمز در سالن های آرایش و اتاق پرو نیز می توان استفاده نمود.

رنگ قهوه‌ای در دکوراسیون

رنگ قهو‌ه‌ای همیشه مد است. همین موضوع سبب می شود که در دکوراسیون داخلی زیاد از این رنگ استفاده شود. نمود این رنگ کاملا ارتباط مستقیم با هماهنگی آن با سایر وسایل دارد.
این که همراه با صورتی چرک بکار رود یا زرد و سفید، ظاهر متفاوتی پیدا می‌کند. رنگ قهوه‌ای در ترکیب با این رنگ‌ها سرگرم‌ کننده است و پایداری را القا می‌نماید.

رنگ مشکی در دکوراسیون

رنگ مشکی به علت خنثی‌ بودن با هر رنگی که استفاده شود، تاثیر بسیار عالی دارد. مشکی رنگ فوق‌العاده‌ای برای طراحان داخلی محسوب می شود.
به آن لاک الکل می‌زنند و در ترکیب با قرمز جلوه ویژه ای به محیط می‌دهد.
اگر بخواهید میزان توجه به چیزی را کاهش دهید، می توانید مشکی مات را استفاده کنید. مشکی با رنگ‌های متالیک طلایی، نقره‌ای، مسی و برنجی جلوه‌ای بی‌نظیر پیدا می کند.

این رنگ اغلب در نازک‌کاری‌ها برای ایجاد ظرافت به کار می رود. یک نیمکت که رویه آن از سنگ گرانیت مشکی باشد، می تواند ظاهر زیبایی به آشپزخانه ببخشد.

مشکی رنگ مناسبی ربرای کفپوش است. از رنگ سیاه و سفید، به صورت کاشی یا موزاییک به صورت یک در میان در کف سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌گردد، زیرا با کنتراست یا تضادی که ایجاد می‌کند فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

استفاده از رنگ مشکی به تنهایی برای رنگ‌ دیوار مناسب نیست، زیرا محیط را بسته و ترسناک نشان می دهد. از این رنگ معمولا در چراغ‌ها و دستگیره‌های در به عنوان یک رنگ خنثی که اشیاء و طرح‌های اطراف خود را به خوبی جلوه می‌دهد، استفاده می گردد.

رنگ نارنجی در دکوراسیون

استفاده از نارنجی به عنوان یک رنگ گرم و شاد برای منزل افراد مسن و موسسات نگهداری از سالمندان بسیار مناسب است. خاصیت ضد افسردگی این رنگ موجب کاهش کج‌خلقی و زود‌رنجی در افراد می شود.

نارنجی رنگ مناسبی برای مکان‌هایی است که افراد زیادی حضور دارند، زیرا تحریک‌پذیری، زودرنجی، کج‌خلقی و خصومت بین افراد را کاهش می‌دهد و در بهبود رفتارهای اجتماعی موثر است.

نارنجی برای تشدید سایر رنگ‌ها بسیار مناسب ‌است. در یک دکوراسیون یکنواخت، استفاده از چند کوسن نارنجی کم‌رنگ، یا چند گل نارنجی در جاهای مختلف فضا را روشن می کند و روحی تازه به آن مکان می بخشد.

رنگ بنفش در دکوراسیون

علیرغم اینکه، بنفش رنگ باشکوهی است، در دکوراسیون داخلی کمتر استفاده می شود و عموما به شکل کم‌ رنگ یا یاسی به کار می‌رود. بنفش به خاطر ملایم بودن و آرامش‌بخشی، برای اتاق خواب دختران مناسب است.

بنفش رنگ خلاقی است و استفاده از آن در محیط‌های کار و آموزش بسیار مناسب است. اگر در کنار زرد قرار گیرد، جلوه خاصی پیدا می کند و حس قوی‌ای را القاء می‌کند.
استفاده از این رنگ به عنوان پارچه مبلمان ناهارخوری هم می تواند تاثیر قابل توجه داشته باشد..

رنگ صورتی در دکوراسیون

رنگ صورتی همراه با قهوه‌ای شکلاتی بسیار جذاب واقع می شود. این رنگ بسیار نرم و لطیف است. کم‌رنگ آن ظریف، ملایم و آرام‌بخش است و رنگ تند آن موجب انگیختگی احساسات می گردد.
صورتی اغلب رنگ مورد علاقه دختربچه‌هاست. شاید چون احساس خوبی از آن دارند و حس صمیمیت را در آن‌ها القا می‌کند.

از این رو، بیشتر در اتاق خواب دختران استفاده می‌شود و برای اتاق مهمان نیز مناسب می باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان با کیادکور تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *