طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان تاثیر قابل توجهی در برداشت و تلقی افراد از کیفیت و ساخت هر پروژه ساختمانی است. نمای بیرونی ساختمان هویت یک ساختمان است که باید همگون با بافت نمای ساختمان مجاور باشد. نمای ساختمان‌ها جزء اصلی ساختمان بوده و نمود خارجی هر بنا می‌باشد که سازنده بدنه و تصویر ذهنی شهروندان از آن شهر است. به همین علت طراحی نما از مهمترین عوامل در صنعت ساختمان سازی است. نمای هر ساختمان نشان دهنده هویت یک بنا است. یک معمار یا سازنده با طراحی مناسب به ساختمان خود هویت / اعتبار و شخصیت می‌بخشد. طرح ظاهری نما باید بیانگر عملکرد و کاربری ساختمان باشد. عوامل زیادی در طراحی نمای بیرونی ساختمان تاثیر دارد. برخی از این عوامل به شرح زیر می‌باشد :

  • چشم نواز شدن ظاهر ساختمان‌ها
  • عدم انتقال آلودگی صوتی
  • جلوگیری از اتلاف انرژی در فصول مختلف
  • محافظت از ساختمان در برابر شرایط جوی نظیر زلزله و باد و باران

نکته‌ی کلیدی که طراحی نمای  ساختمان را مهمتر می‌کند : در ایران هر ساختمان مسکونی نهایتا 40 سال عمر مفید دارد پس طراحی ساختمان باید به صورتی باشد که حداقل تا 40 سال زیبا و مورد تایید ساکنین و افراد آن منطقه باشد و زیبایی و جذابیت ساختمان کاهش پیدا نکند و دل زده نشود.

 انواع سبک‌های اجرایی نمای ساختمان توسط کیادکور

طراحی نمای کلاسیک

استفاده از عناصر ویژه و انحصاری در طراحی نمای ساختمان به سازه جلوه‌ای زیبا و خاصی می‌دهد. طراحی نما کلاسیک سبکی است که از معماری روم باستان با ستون و عناصر مجلل الهام گرفته شده است. استفاده از انواع ستون از مصالح گوناگون و همینطور استفاده از سنگ و ترموود در این مدل طراحی نما باعث دوبرابر شدن زیبایی سازه می‌شود

طراحی نمای مدرن ساختمان

همانطور که از نام این سبک مشخص است در این طراحی از قوانین معماری مدرن پیروی می‌شود. علیرغم طراحی نمای کلاسیک در طراحی نمای مدرن ساختمان تزئینات از بین رفته و المان‌های استفاده شده از ظاهر ساده تری برخور دارند. نمای مدرن طبق آخرین پیشرفت‌ها که با مصالح مدرن و مختلفی انجام می‌شود جای خود را در طراحی نما باز کرده است.

طراحی نمای تلفیقی ساختمان

در این سبک طراحی که اغلب در پروژه‌های اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد از چندین مصالح مانند شیشه، سنگ و آجر استفاده می‌شود. شاخصه این سبک طراحی در این است که انواع مصالح در طراحی نمای ساختمان تلفیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. با ایجاد موج و طرح‌های ترکیبی بر روی نما می‌توان زیبایی آن را دوچندان کرد.

طراحی نمای ساختمان با شرکت ساختمانی کیادکور

در طراحی نمای ساختمان تنوع بسیاری وجود دارد ولی اگر می‌خواهید یک سبک درست را انتخاب کنید تا وسط کار به مشکل برنخورید و هزینه زیادی در پی نداشته باشد، حتما این کار را به افــراد کارشناس و حرفه‌ای در این حوزه بسپارید. افراد مجرب و معماران حرفه‌ای به شما امکان را می‌دهند که از طراحــی زیبا و مشاوره آن ها بهره‌مند شده و هزینه‌های گـــزافی را نپردازید.

شرکت ساختمانی کیادکور به عنوان یک موسسه طراحی نمای ساختمان با تجربه و سابقه کار بالا آماده ارائه مشاوره رایگان به کارفرمایان و معماران است و همچنین می‌توانید برای اجرای پروژه با قیمت مناسب روی این مجموعه حساب کنید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

برخی از نمونه کارها

طراحی نمای ساختمان
طراحی نمای ساختمان
طراحی نمای ساختمان
طراحی نمای ساختمان
طراحی نمای ساختمان
طراحی نمای ساختمان
طراحی نمای ساختمان

 قوانین کلی طراحی نمای ساختمان

در طراحی نمای کلیه ساختمان‌ها از جمله مسکونی، اداری و تجاری باید قوانین و نکاتی مورد توجه قرار گیرد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم

  1. منطقه‌ای که در آن ساختمان واقع شده است : به طور مثال در بافت سنتی شهر اصفهان یا در نزدیکی‌های میدان نقش جهان متریال به کار رفته در نمای یک بنا باید حداکثر از آجر استفاده کرده باشد و نمی‌توان در آن منطقه از نمای رومی / کامپوزیت و…. استفاده کرد.
  2. نورپردازی: اگر به نور پردازی ساختمان توجه خاصی داشت سبب می‌شود نمای ساختمان در شب مانند روز موثر و چشم نواز باشد. بنابراین نورپردازی نما به اندازه طراحی خود نما مهم می‌باشد. البته نورپردازی باید در حدی باشد که در نگاه اول خود نما دیده شود و بعد نورپردازی توجه را به خود جلب نماید پس چندان نباید خیره کننده باشد.
  3. پویا نمایی:  با تغییر سایز بازشوها و ترکیب مصالح گوناگون و استفاده از عناصر افقی و عمودی می‌توان نمای پویایی رقم زد. نمای ساختمان پویا و روان در نگاه بیننده جذاب‌تر و از نظر چشمی ارزشمندتر می‌باشد.
  4. وضوح نما: سادگی و وضوح نما برای نما برای بناهای چند طبقه و بلند مرتبه از قوانین طراحی نما محسوب می‌شود و باید در طراحی از ایجاد تنوع و شلوغی بیش از حد پیشگیری شود. به منظور وضوح بیشتر نمای ساختمان باید از مصالح تک رنگ با ساختار مشابه استفاده کرد. به کار گرفتن عناصر برجسته افقی و عمودی سبب کاهش این یکنواختی خواهد شد.
  5. طراحی نما متناسب با شرایط جوی: در نظر گرفتن وضعیت جوی منطقه از اساسی‌ترین  اصولی است که باید در طراحی معماری ساختمان به آن دقت کرد. نما در قالب بدنه ساختمان باید از ساختمان محافظت کند و رفاه ساکنین را فراهم کند . بنابراین باید در شرایط آب و هوایی مختلف محافظ بنا باشد.
  6. طراحی نما متناسب با بنا: به منظور ایستایی یک نما استاندارد باید اتصال آن به ساختمان اصولی انجام شود. به عبارتی بدنه نما با بررسی اینکه چه مصالحی به کار گرفته شده است باید اتصالات مقاومی با سازه اصلی داشته یاشد. از این باید کلیه جزییات طراحی نما با نقشه بنا سازگار باشد.