رنگ‌های مکمل در دکوراسیون منزل

رنگ‌های قرمز و سبز در چرخه رنگ روبه‌روی هم قرار دارند، بنابراین این دو رنگ مکمل هم هستند. اگرچه این دو رنگ برای بسیار از مردم یادآور بهار و ایام نوروز هستند، اما این موضوع به این معنی است که فقط در این مورد می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این صندلی قدیمی و کاشی‌های جذاب و زیبای دیوار نه تنها شما را به یاد بهار می‌اندازند، بلکه ترکیب این دو رنگ مکمل فضایی خاص و جالب توجه را پدید آورده است. رنگ سبز جلوه طبیعت در دکوراسیون داخلی است. از آن برای طراوت بخشیدن به خانه خود استفاده کنید.

رنگ‌های نارنجی و آبی نیز در دو نقطه مقابل هم در چرخه رنگ قرار دارند. اگر در یک فضا از آن‌ها استفاده کنید به سرعت متوجه تم رنگی متضاد خواهید شد. این اتفاق به طور کامل در فضای موجود در عکس بالا افتاده است. رنگ آبی ، تجربه ی آرامش در طراحی داخلی است، با ترکیب آن با رنگ نارنجی زیبایی را به دکوراسیون خانه خود بیاورید

سه‌تایی‌ها در انتخاب رنگ دکوراسیون منزل

اگریک طرح رنگی که از سه رنگی که به یک اندازه در چرخه رنگ قرار دارند تشکیل شده باشد، به آن سه‌تایی می‌گویند. ساده‌ترین و معروف‌ترین سه‌تایی‌ها، سه رنگ اصلی یعنی قرمز، زرد، و آبی هستند.ساختمان از ترکیب این سه رنگ برای خلق فضایی مدرن استفاده شده است. فضایی که به شدت شبیه کارهای پیت موندریان (نقاش مشهور هلندی) است.این رنگ‌ها در دایره رنگ در ۳ نقطه مساوی قرار گرفته‌اند (سه گوشه مثلث متساوی‌الاضلاع).

هارمونی در رنگ‌های سه‌تایی کاملا پرتحرک هستند، حتی اگر آن ها بسیار کم‌رنگ و یا ترکیب شده با خاکستری به کار برده شوند. برای داشتن یک هارمونی سه‌تایی موفق باید توازن را دقیقا رعایت کرد؛ یک رنگ را رنگ اصلی و دو رنگ دیگر را پایه آن قرار دهید. شما می توانید خانه ای آرام از ترکیب خاکستری با دیگر رنگ ها داشته باشید.دلیلی ندارد که ترکیب رنگ‌های سه‌تایی همیشه خیلی واضح و مشخص در فضا به کار برود؛ کاری که در هنر اوایل قرن بیستم انجام می‌شد. با تغییر سایه‌ها و تنالیته‌های هر کدام از این رنگ‌ها، شما می‌توانید هم یک فضای خاص و برجسته خلق کنید و هم از نظر بصری یک ترکیب رنگی متعادل بسازید. بهترین رنگ را برای خانه تان انتخاب کنید و ترکیبی مناسب و متناسب با سلیقه خود را در خانه به کار ببرید

مکمل‌های رنگی متساوی‌الساقین برای دکوراسیون منزل

یکی از راه‌های انتخاب رنگ‌های سه‌تایی استفاده از تکنیک مکمل متساوی‌الساقین است. برای رسیدن به این سه رنگ ابتدا باید یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید و سپس دو رنگ کناری رنگ مکمل این رنگ اصلی را نیز انتخاب کنید. در این حالت سه رنگ شما مشخص می‌شوند. در مثال ما این رنگ سبز است. رنگ متضاد رنگ سبز، رنگ قرمز است. اما اگر دو رنگ کناری رنگ قرمز را مشخص کنید به دو رنگ نارنجی و ارغوانی می‌رسید.

سبز، نارنجی، و ارغوانی یک مکمل متساوی‌الساقین هستند. ارغوانی، رنگی برای ثروتمندان است و در کنار دیگر رنگ ها، حال و هوایی خاص به خانه شما می بخشد.ارغوانی، زرد، و نارنجی هم یک مکمل متساوی‌الساقین دیگری هستند که تم رنگی اتاقی را که در عکس بالا مشاهده می‌کنید تشکیل می‌دهند. البته باید بدانید که دلیلی ندارید قوانین مربوط به چرخه رنگ را موبه‌مو رعایت کنید؛ بهتر است آن‌ها را به عنوان یک دستور‌العمل در نظر بگیرید.

طراحان حرفه‌ای از چرخه رنگ به عنوان اساس کار خود استفاده می‌کنند اما هنگام کار با توجه به نیازها و ایده‌ها تغییراتی را در آن‌ها اعمال می‌کنند. در عکسی که در بالا مشاهده می‌کنید، درست است که کار طراحی با یک مکمل متساوی‌الساقین آغاز شده اما طراحی با استفاده از رنگ قرمز در فضای بالای شومینه تم رنگی کلی اتاق را به کلی دگرگون کرده است. رنگ قرمز در این فضا توجه‌ها را به فضای بالای شومینه جلب می‌کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *