تکنیک های جالب برای دیوار به روش پتینه کاری

تکنیک های جالب برای دیوار به روش پتینه کاری

تکنیک های برتر  :

اگر چیدمان مبلمان یکی از مهم ترین نقش ها را در طراحی داخلی و «طراحی صحنه» ایفا کند، آنچه در واقع تعیین کننده مکان و فضای مورد نظر شماست، دیوارها و سقف می باشد؛ یعنی همان عناصر مهم و حیاتی معماری داخلی که ایفا کننده نقش پس زمینه صحنه زندگی شماست.

سطحی که دیوارها اشغال می کند ، آنچنان ارزشمند و وسیع است که اعمال مدیریتی هوشمندانه در طراحی آن از الزامات است. اگر بدانیم تاثیر شگرف رنگ ها و نقش ها تا چه حد در آرایش و دیزاین خانه زیاد است و چگونه این عناصر فضای پیرامون را تحت سیطره خود در می آورند،

انتخاب رنگ ، کاغذ دیواری یا هر پوشش دیگری ، در ابتدا استرس زا و هراس آور به نظر می رسد. فراموش نکنید که دیوار، مانند بوم سفیدی هستند که در نهایت، نگاه ، تفکر ، سبک، شخصیت و خلاقیت شما بر آن نقش می بندد.

همان گونه که می دانید تنوع گزینه های پوشش دیوار بسیار زیاد است، پس بهتر است ابتدا با آرامش خاطر به کاوش در گزینه ها و امکانات موجود بپردازید. فراموش نکنید که دیوارها در حکم قالبی هستند که قفس زندگی شما را زیباتر جلوه می دهند.

وجود دیوارهای سفید بزرگ و یکدست فرصتی طلایی برای اعمال یکسری تغییرات جهت ارتقای جلوه دکوراسیون خانه شما به شمار می رود. به این منظور باید دیوار بی روح و ساده خانه را طوری چشمگیر و منحصر به فرد کنید که جلوه کل دکوراسیون تحت تاثیر قرار گیرد.
از آنجا که دیوارها بیشترین سطح هر اتاق را تشکیل می دهند، دکوراسیون این بخش در حقیقت دکوراسیون پس زمینه چیدمان فضا محسوب می شود و نقش مهمی در جلوه چیدمان اتاق دارد.

مواد و ابزار لازم برای پتینه کاری دیوار

  •  رنگ اکریلیک ساختمانی:کرم، طلایی
  • کاغذ الگو
  •  چسب چوب
  •  قلم مو

روش ساخت :

ابتدا از یک سمت دیوار شروع کنید و سطح دیوار را به وسیله قلم مو چسب چوب بزنید. سپس کاغذ الگو را روی چسب چوب قرار دهید و با دست حالت به آن چروک بدهید.
بعد از اینکه کل سطح دیوار را با کاغذ الگو پوشش دادید، چند ساعتی صبر کنید. سپس روی کاغذ الگو ها را با چسب چوب بپوشانید.
بگذارید چسب چوب کاملا خشک شود.
بعد از خشک شدن چسب چوب، کل سطوح را به وسیله قلم مو رنگ اکریلیک کرم بزنید و بگذارید خشک شود. سپس به وسیله قلم مو رنگ اکریلیک طلایی را به صورت حرکات رفت و برگشتی روی تمامی سطوح بزنید؛ به طوری که رنگ زیر کار نمایان شود.

1- تکنیک پتینه با اسفنج 

این تکنیک یکی از ساده‌ترین و در عین حال زیباترین روش‌های ایجاد طرح روی دیوارهاست. ابتدا زمینه دیوار را رنگ‌آمیزی کنید و سپس یک تکه اسفنج را به رنگ آغشته کرده و به صورت ضربه‌ای به دیوار بزنید. توجه داشته باشید که ابتدا اضافه‌های رنگ را توسط روزنامه بگیرید و سپس اقدام به رنگ‌آمیزی کنید.

2 – تکنیک پتینه با پارچه 

این شیوه نسبت به روش اسفنج، وقت بیشتری از شما می‌گیرد. برای پیاده کردن این تکنیک شما باید تعداد زیادی تکه پارچه تهیه کنید و هر بار یکی از آنها را مچاله کرده و به مقداری رنگ آغشته کنید. سپس به حالت ضربه‌ای روی دیوار بزنید.
البته جور دیگری هم می‌توانید از تکنیک پارچه استفاده کنید. به این ترتیب که مستطیلی به عرض 15 سانتی‌متر و طول 20 سانتی‌متر از پارچه‌ای ببرید. در حالی که با دست 2 سر پارچه را گرفته‌اید آنها را خلاف جهت هم بپیچانید. لوله پارچه را به رنگ آغشته کنید و مانند یک وردنه روی دیوار بکشید. هر بار که پارچه باز شد، این کار را تکرار کنید.

3 -‌ تکنیک بافت‌دار کردن دیوار در پتینه

در بافت‌دار کردن دیوار روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله ترکیب پودر مل، روغن الیف، آب و رنگ روغنی ساختمان برای بدست آوردن خمیری نسبتا شل تا در بافت دار کردن دیوار استفاده شود. البته می‌توانید مقدار آب و پودر مل را برای رسیدن به غلظت دلخواه تغییر دهید.

4 ‌- تکنیک رنگ‌برداری 

این تکنیک هم توسط پارچه اجرا می‌شود. اما با این تفاوت که این بار پارچه رنگ اضافی روی دیوار را به خود جذب می‌کنند. ابتدا دیوار مورد نظر را آماده کرده و رنگی را با قلم مو به صورت نیمه رقیق بر روی دیوار بکشید. حالا یک دستمال نخی زبر را که به صورت مچاله در آورده‌اید را به دیوار خیس به صورت ضربه‌ای بزنید. به این ترتیب رنگ از روی دیوار برداشته شد و همزمان با انتقال رنگ، نقش مچاله شده پارچه روی دیوار باقی می‌ماند.

5 – تکنیک راه راه کردن دیوار در پتینه 

این روش بیشتر مناسب اتاق‌های خواب است. البته باید توجه داشت که نباید باعث شلوغ به‌نظر رسیدن اتاق شد. برای مثال می‌توان از این روش تنها برای دیوار سمت تختخواب استفاده کرد. ابتدا نقطه وسط دیوار را پیدا کنید سپس 5/7 سانتی‌متر از هر سمت این نقطه به اطراف حرکت کنید. بدین ترتیب اولین نوار 15 سانتی‌متری ایجاد خواهد شد. به همین طریق تمام دیوار را به نوارهای 15 سانتی‌متری تقسیم کنید.
با استفاده از شاقول خطوط را ترسیم کنید یا از نقطه‌چین‌های بزرگ استفاده کنید و تا پایین دیوار بکشید. سپس با چسب نواری کاغذی یک طرف خطوط علامت‌گذاری شده را بپوشانید به طوری که چسب داخل نوارهایی که باید بمانند چسبانده شود. در نهایت به صورت یکی در میان این قسمت‌ها را رنگ‌آمیزی کنید. شما می‌توانید الگوهایی را نیز به شکل دایره یا مثلث از مقوا جدا کنید و بین این خطوط قرار دهید. البته توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید داخل این الگو‌ها را رنگ کنید باید طوری آنها را طراحی کنید که وسطشان خالی باشد.

در تمام روش‌‌های فوق هم‌خوانی رنگ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین، هنگام رنگ کردن نکات زیر را رعایت کنید :

در تکنیک رنگ‌برداری سرعت عمل مهم‌ترین مساله است، زیرا ممکن است لایه رنگ به سرعت خشک شود و رنگ‌برداری آن به سرعت انجام گیرد. در این صورت می‌توانید ابزار را به کمی تینر روغنی آغشته کنید و به سطح رنگ بمالید. پس از آن‌که ابزارتان (پارچه، کیسه پلاستیکی و…) به رنگ آغشته شد آن را با ابزار دیگری عوض کنید.

با ما تماس بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *